Blue Trail

Stargard – Lubowo – Rogowo – Żarowo – Grzędzice – Stargard

• 0 km – Początek trasy na Placu Wolności. Udajemy się ulicą Wojska Polskiego w kierunku północnym.
  • 1,70 km – Międzynarodowy Cmentarz Wojenny przy ul. Reymonta. Są tu złożone szczątki żołnierzy poległych w obu wojnach światowych. Cmentarz został założony w 1914 r., w celu grzebania tam zmarłych jeńców armii rosyjskiej w czasie I Wojny Światowej. Z biegiem czasu zaczęto chować tam żołnierzy innych narodowości: Serbów, Rumunów i Portugalczyków. Razem liczba pochowanych jeńców z okresu 1914-18 wynosi 95. Z okresu II Wojny Światowej znaleźli tam miejsce ostatniego spoczynku jeńcy różnych narodowości przebywający w Stalagu IID Stargard oraz Oflagu II C Woldenberg (Dobiegniew). Według niepełnej ewidencji, do końca wojny pochowano tam 369 jeńców, w tym: 56 polskich; 68 francuskich; 13 marokańskich; 7 angielskich; 22 włoskich; 15 belgijskich; 55 jugosłowiańskich; 132 radzieckich; 1 holenderski. Około 1950 r. część zwłok jeńców została ekshumowana przez rodziny do Anglii, Francji i Włoch. Po wojnie chowano tam żołnierzy radzieckich, których groby były rozproszone na terenie powiatów stargardzkiego, choszczeńskiego i pyrzyckiego. Obecnie spoczywa tu ok. 5000 żołnierzy.
  • 2,0 km – Skrzyżowanie dróg. W prawo prowadzi droga z płyt betonowych do Klępina. My jedziemy prosto.
  • 3,40 km – Koniec drogi asfaltowej. Docieramy do linii lasu, dalej jedziemy drogą gruntową (uwaga nierówności i wyboje!!!). Po przejechaniu ok. 600 m wyjeżdzamy z lasu. Dalej droga prowadzi przez łąki i pola; po prawej ręce widać wstęgę rzeki Iny (opis: Trasa 5)
  • 5,15 km – Skrzyżowanie drogi gruntowej z asfaltową. Skręcamy w prawo, w kierunku Lubowa.
  • 5,35 km – Przejeżdżamy przez most na rzece Inie i jesteśmy już w Lubowie. Ta wieś od XV wieku stanowiła własność Stargardu. We wsi kościół pod wezwaniem Świętej Rodziny wybudowany z kamienia i cegły w 1912 roku na miejscu poprzedniego z XV wieku. Najcenniejszym elementem wyposażenia kościoła był gotycki tryptyk z XV w.(obecnie w zbiorach Muzeum w Stargardzie), wykonany z drewna lipowego. Ołtarz został zastąpiony w 1715 r. przez ołtarz wykonany w stylu barokowym przez Bartłomieja Frantza. Do kościoła przylega dzwonnica o konstrukcji drewnianej, powstała w XVIII wieku. Po zwiedzeniu kościółka opuszczamy wieś i udajemy się w dalszą drogę, w kierunku Rogowa. Na końcu wsi przecinamy nasyp po dawnym torowisku wąskotorowym (6,10 km trasy).
  • 7,90 km – Wieś Rogowo. W jej północnej części zachował się zdewastowany dwór z końca XIX wieku i niewielki park. Na jego terenie znajduje się duży głaz – pomnik poświęcony mieszkańcom wsi, poległym w I wojnie światowej. Do 1945 roku we wsi wznosił się kościół o konstrukcji ryglowej. Za przystankiem PKS-u skręcamy w lewo i po przejechaniu ok.200 metrów, dojeżdżamy do drewnianego mostku na Inie. Dalej polną ścieżką jedziemy przez dolinę rzeczną.
  • 8,60 km – Dojeżdżamy do polnej drogi. Skręcamy w lewo, przed nami jest tzw. Lasek Królewski. Jazda jest dość uciążliwa, ze względu na piaszczyste podłoże. Po przejechaniu ok.800 m, docieramy do asfaltowej drogi Stargard-Goleniów.
  • 10,00 km – Centrum wsi Żarowo. Położona jest na stromym zboczu doliny Iny, po lewej jej stronie. Jest to owalnica, przez środek której biegnie droga. W środku wsi stoi granitowy neoromański kościół z granitowych ciosów o różnych barwach z początku XX w.; jest on otoczony kamiennym murem z XV w., w murze bramka ostrołukowa z XV wieku. W zachodniej części wsi na terenie byłego cmentarza został ustawiony na postumencie pomnik-głaz poświęcony byłym mieszkańcom wsi poległym na frontach I wojny światowej.
  • 10,60 km – Skrzyżowanie dróg. W lewo do Lubowa, sto metrów dalej w prawo do Grzędzic. Skręcamy w prawo, droga ostro pnie się pod górę. Po ok. 250 metrach jesteśmy na szczycie wału drumlinowego, skąd w lewo rozciąga się piękny widok na Stargard.
  • 12,70 km – Centrum wsi Grzędzice (opis: Trasa 1) Okrążamy jeziorko i skręcamy za kościołem w lewo.
  • 13,45 km – Odpoczywamy przy sklepie spożywczym, po prawej stronie drogi.
  • 14,00 km – Przejazd kolejowy w Grzędzicach.
  • 15,45km – Skrzyżowanie z drogą krajową nr 10. Skręcamy w lewo, w kierunku Stargardu.
  • 17,25 km – Mijamy 15 południk (opis: Trasa 1)
  • 19,30 km – Koniec trasy przy dworcu PKS.